donderdag 9 februari 2017

Wel naar een beurs of niet naar een beurs

Moeten we ons bedrijf presenteren op een vakbeurs of niet?
Die fundamentele vraag is meestal allang beantwoord  als ik in beeld kom. In veel gevallen staan de beursdata al keurig in de agenda. Vaak weet men al precies waar de stand komt te staan en hoe groot die stand moet zijn in vierkante meters. En in negen van de tien gevallen is er ook al een budget vastgesteld.

Laatst sprak ik een bedrijf waar die fundamentele vraag nog niet was beantwoord. Men was zich nog aan het beraden hoe en wat. Waarom wel. Waarom niet. Men vroeg mij letterlijk om goede raad. Daar word ik blij van. Kan ik en mag ik al mijn kennis in stelling brengen om een eerlijk en objectief advies te geven. Ook als het advies is: niet doen. Kies bij ‘nee’ voor een andere vorm van marketing.

In dit geval ging het om een logistiek bedrijf dat groot is geworden in gekoeld transport die mogelijkheden ziet in de internet markt van maaltijd verzorging. De WebwinkelVakdagen leek het optimale platform om hun mogelijkheden aan te bieden in dit snelgroeiende nieuwe marktsegment

Voor een succesvolle deelname aan een (vak) beurs moeten op tal van vragen een helder en eenduidig antwoord worden gegeven. Ik noem er een aantal:

- Waarom wilt u naar de beurs gaan?
- Wat zijn uw verwachtingen?
- Wat zijn uw doelstellingen?
- Wie zijn uw potentiele klanten
- Hoeveel potentiele klanten zijn er?
- Komen die potentiele klanten  wel naar de beurs?

Ik raad mijn opdrachtgevers ook altijd aan om bij de beursorganisatie de bezoekersprofielen op te vragen en de tendens van de beurs te blijven volgen. Een ander aspect dat het succes van een beursdeelname bepaalt is de visitors marketing;

- Wat doet de beursorganisator om bezoekers te trekken?
- Is er naast media reclame ook een symposium programma?
- Wat zijn de onderwerpen?
- Wie zijn de sprekers?
- Zijn dat onderwerpen waar uw potentiele klanten op af komen?

Ook op deze vragen moet een duidelijk antwoord komen. Na zorgvuldige afweging werd op basis van mijn advies besloten om ‘ja’ tegen beursdeelname te zeggen.

Iedereen blij.

Over vierkante meters en budget een volgende keer meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten